Klinkt dit onwaar … toch gaat het je lukken. Het wordt weer leuk om met onbegrepen gedrag te stoeien en dit te gaan begrijpen. De oplossing zit in je zelf. In Je Element ondersteunt dit proces.
werkwijze
intake
Na een gratis kennismaking volgt een intake die bestaat uit 3 gesprekken: één met de opdrachtgever, één met de leraar en één met alle betrokkenen zodat er overeenstemming is over de verwachtingen, ieders rol, de werkwijze en de doelen.
het proces
Al onderzoekend wordt in het eerste gesprek met de leraar duidelijk wat het probleem is, wat de historie is, welke vragen er leven, wat de leraar heeft op te lossen. De geformuleerde leerdoelen staan het gehele begeleidingstraject centraal. Twee wekelijks volgen er begeleidingsgesprekken.
Begeleiding gebeurt met ondersteuning van beeldcoaching. Beeldcoaching zoemt in op de succesmomenten. Deze effectieve werkvorm kan intensief ingezet worden of als begin- en eindpunt van het traject.
De leraar constateert zelf welke vooruitgang hij of zij geboekt heeft. Er wordt per sessie en voor het gehele proces gewerkt van huidige situatie naar gewenste situatie.De begeleider zal feedback geven, spiegelen en zet verschillende werkvormen in om belemmeringen op te sporen die professionele groei vaak in de weg staan.
Reflectie is belangrijk in het ontwikkelingsproces. De leraar maakt na elke sessie een verslag waarin hij of zij terugblikt en voornemens omschrijft die in de praktijk worden toegepast. Deze ervaringen neemt hij/zij mee naar een volgend gesprek. Zo wordt de leraar zich bewust van interactiepatronen die er voor zorgen dat de situatie is zoals die is.
afronding
De begeleider beoordeelt niet. De leraar moet zich vrij voelen en durven delen, ook zijn dilemma’s. De evaluatie met de opdrachtgever wordt samen voorbereid en het is aan de leraar om zijn vorderingen zichtbaar te maken.