voor duo's die hun samenwerking willen optimaliseren
Afkijken is in onderwijsland iets wat vaak verboden is. Nu wordt het juist de kracht. Als duo's ga je van elkaar leren en op elkaar afstemmen. Je rekent af met "dat mag van de juf wel" of "de meester doet het anders".
werkwijze
intake
Na een gratis kennismaking volgt een intake die bestaat uit 4 gesprekken: één met de opdrachtgever, één met elke leraar afzonderlijk en één met alle betrokkenen zodat er overeenstemming is over de verwachtingen, ieders rol, de werkwijze en de doelen.
het proces
Al onderzoekend wordt in het eerste gesprek met de leraren duidelijk wat het probleem is, wat de historie is, welke vragen er leven, wat het duo heeft op te lossen. De geformuleerde leerdoelen staan het gehele begeleidingstraject centraal. Twee wekelijks volgen er begeleidingsgesprekken.
Begeleiding gebeurt met ondersteuning van beeldcoaching. Beeldcoaching zoemt in op de succesmomenten. Er wordt bij beide leraren een opname gemaakt. De coach bekijkt de film, bespreekt deze met betrokkene en samen bepalen ze welk moment de leraar in wil brengen bij de duo. Hetzelfde gebeurt bij de andere leraar. Onder begeleiding van de coach worden de gekozen fragmenten met elkaar bekeken.
Er wordt per sessie en voor het gehele proces gewerkt van huidige situatie naar gewenste situatie. De begeleider zal feedback geven, spiegelen en het hier en nu gebruiken om professionele groei te bemoedigen.
Reflectie is belangrijk in het ontwikkelingsproces. De leraar omschrijft na elke sessie het belangrijkste inzicht en een voornemen die in de praktijk wordt geoefend. Na ongeveer twee weken volgt er een nieuwe opname gericht op het voornemen. Nu bekijkt de leraar zelf de film en kiest er fragmenten uit om in te brengen. Duo- collega luistert, vraagt door, geeft feedback. De beeldcoach bewaakt de diepgang van het proces en de veiligheid.
afronding
De begeleider beoordeelt niet. De leraar moet zich vrij voelen en durven delen, ook zijn dilemma’s. De evaluatie met de opdrachtgever wordt samen voorbereid en het is aan de leraren om hun vorderingen zichtbaar te maken.